Kdo jsme
Jsme nevládní nezisková organizace La Strada Česká republika, o. p. s. (pro jednodušší
komunikaci zkráceně La Strada) a jsme specializovaná organizace, která se věnuje podpoře
a pomoci vykořisťovaným a obchodovaným lidem.
Co nabízíme
Každému se může stát, že se dostane do situace, kterou neumí nebo nedokáže vyřešit sám. Jakmile máte pocit, že se vám něco
takového přihodilo, na nic nečekejte a ozvěte se nám. Společně budeme hledat řešení vaší situace.
Podle čeho poznáte, že s vaší prací a zaměstnavatelem není vše v pořádku?
|
|
Pokud jste na více než jednu z otázek odpověděli ano, pak je možné, že jste se stali obětí trestného činu obchodování s lidmi nebo
čelíte riziku obchodování a vykořisťování. Pokud jste obětí vykořisťování nebo obchodování, můžeme vám poskytnout krizovou pomoc,
ubytování v našich azylových domech a odbornou sociální a právní pomoc. Stačí zavolat na naši SOS linku La Strada.
Zavolejte nám, i když si nejste jisti, že se vás to opravdu týká.
Obchodovaným a vykořisťovaným osobám nabízíme a můžeme poskytnout tyto služby:
- Poradíme, jak máte postupovat.
- Zajistíme pro vás finance a materiální pomoc.
- Poskytneme vám ubytování.
- Pomůžeme vám zařídit, abyste se dostali v pořádku domů, do vaší rodné země.
- Nikomu o vás a vašem případu bez vašeho souhlasu neřekneme.
Sociální pracovnice nebo pracovník s vámi sestaví plán, kde uvedeme čeho, jak a za jak dlouho chcete
dosáhnout. Například: potřebujete ubytování, novou práci, pro začátek peníze, abyste měli čím zaplatit
za jídlo a další osobní potřeby, potřebujete poradit, jak od bývalého zaměstnavatele dostat mzdu,
kterou vám dluží apod. Dozvíte se, jak vám s tím můžeme pomoci a jaký by měl být další postup.
SOS LINKA LA STRADA
(+420) 222 71 71 71, 800 077 777 (bezplatné volání)
PO | 10.00–16.00 | (český, anglický, ruský, ukrajinský a rumunský jazyk) |
ÚT | 10.00–16.00 | (český, anglický, ruský, ukrajinský a rumunský jazyk) |
ST | 10.00–16.00 | (český, anglický, ruský, ukrajinský a rumunský jazyk), 12.00–16.00 (tagalog) |
ČT | 10.00–16.00 | (český, anglický, ruský, ukrajinský) |
PÁ | 10.00–14.00 | (český, anglický, ruský, ukrajinský) |
e-mail: pomoc@strada.cz
facebook: https://www.facebook.com/lastradacr/
Mimo provozní hodiny SOS linky La Strada je k dispozici záznamník, kde můžete zanechat vzkaz
a my se Vám ozveme zpět.
FAQ
NĚKTERÉ SITUACE, JEJICH MOŽNÁ ŘEŠENÍ A ČASTO KLADENÉ DOTAZY
Často se nás ptáte na činnost naší organizace nebo na problematiku vykořisťování a obchodování s lidmi. Některé otázky se často
opakují – připravili jsme proto pro vás odpovědi, které vás mohou zajímat. Nezapomeňte ale, že vždy je třeba přihlížet ke konkrétní
situaci. Pokud máte další dotazy, neváhejte nás kontaktovat.
Obrátil jsem se na firmu XY, která nabízí práci v Irsku. Je tato pracovní agentura seriózní?
La Strada nemá oprávnění kontrolovat fungování agentur. To je v kompetenci Ministerstva práce a sociálních věcí a inspektorátu práce. Můžeme vám ale poradit, jaké informace byste si měl zjistit a na co si dát pozor ještě před vycestováním. Nabídneme vám kontakty na ambasády a pomáhající organizace v cílové zemi. Okolnosti, které zjistíte během jednání s pracovní agenturou, vám také pomohou udělat si představu o její serióznosti. Měl byste se od ní dozvědět: jestli má agentura registraci, zda nabízí pracovní smlouvu, co je jejím obsahem apod.
Dcera jede jako au-pair do Francie. Jak se dozví, že je ta rodina ok? A co má dělat, když tam nebude spokojená?
Pro práci au-pair jsou stanoveny obecné podmínky: věk, délka pobytu, pracovní doba, pracovní náplň, možnost navštěvovat jazykový kurz, kapesné. Jejich konkrétní podoba se ale může v jednotlivých zemích měnit. Pokud komunikujete přímo s rodinou, je vhodné zeptat se na uvedené podmínky a podepsat smlouvu ještě před odjezdem.
Mám nabídku na fotografování v zahraničí a nevím, zda je to bezpečné?
V této situaci je důležité ověřit si, jestli je firma registrována, zkontrolovat pracovní smlouvu, zjistit co nejpřesněji, co se bude fotit. Pokud jste nezletilá, zjistěte si, zda agentura nabízí doprovod dospělé osoby, a ověřte si tuto osobu. Je podezřelé, pokud agentura nabízí práci v modelingu (případně tanec apod.) a netrvá na tom, abyste splňovala kritéria, která se při této práci běžně vyžadují. V případě modelingu jsou to určité váhy a míry, při tanci taneční průprava apod. V každém případě doporučujeme zjistit si ještě v České republice kontakt na českou ambasádu, případně na místní neziskové organizace, které mohou být v případě nouze nápomocny.
Zaměstnavatel mě propustil kvůli nemoci. Měl na to právo?
Pracovní poměr lze rozvázat pouze podle přesně stanovených pravidel. Obecně platí, že vás zaměstnavatel nemůže propustit během nemoci, zároveň máte nárok na náhradu mzdy a na nemocenskou. Pokud vás zaměstnavatel propustil neoprávněně, můžete na něj do dvou měsíců podat žalobu pro neplatné rozvázání pracovního poměru.
ZÁKLADNÍ DESATERO BEZPEČNÉ PRÁCE V ZAHRANIČÍ
Zjistěte si přesné informace o místě pobytu a přesný popis případné práce v daném místě.
Nechte doma vašim blízkým kopii pracovní smlouvy a adresu nebo kontakt na místo, kde se budete v dané zemi zdržovat.
Stejně tak nechte doma fotokopii vašeho cestovního pasu a aktuální fotografii.
Domluvte si pravidelný kontakt s důvěryhodnou osobou doma a ten pravidelně udržujte.
V dané zemi mějte u sebe stále svůj cestovní pas. Nedávejte jej do ruky cizím osobám.
Pokud jste občan EU, v zemích Evropské unie platí občanský průkaz, vezměte si ho spolu s cestovním pasem.
Pokud je to možné, nechávejte si mzdu vyplácet na účet, nikoli hotově.
Nepřijímejte od zprostředkovatele (zaměstnavatele) žádné dárky nebo půjčky.
Sledujte změny v chování zprostředkovatele (zaměstnavatele) – např. náhlou změnu data odjezdu, odkládání formalit na neurčito, nátlak na přijetí dalších změn apod.
Vezměte si s sebou kontakty na vaši ambasádu a čísla na krizové linky v dané zemi a kontakt na pomáhající nevládní organizace.
Kontakty
La Strada Česká republika, o.p.s.
P. O. Box 305
111 21 Praha 1
Česká republika
IČ: 25656317
Číslo účtu: 478625923/0300 vedený u Československé obchodní banky
Facebook: https://www.facebook.com/lastradacr/
Tel.: +420 222 721 810
E-mail: lastrada@strada.cz
ZÁKLADNÍ KONTAKTY, KAM SE OBRÁTIT V KRIZOVÉ SITUACI
- Policie ČR – 158 (přejít na web)
- Rychlá záchranná služba – 155 (přejít na web)
- Seznam velvyslanectví a konzulárních úřadů v ČR (přejít na web)
- Adresář velvyslanectví (přejít na web)
- Ministerstvo vnitra ČR – informace pro cizince (přejít na web)
PODNĚTY, PŘIPOMÍNKY, STÍŽNOSTI
Vaše podněty, připomínky nebo stížnosti mohou být pro nás cennou zpětnou vazbou.
Návod, jak postupovat při podání stížnosti naleznete zde:
Můžete ji sdělit:
a) osobně sociální pracovnici, která vede váš případ (případně další osobě, s jejíž prací jste nespokojen/a). Sociální pracovnice je povinna vaši stížnost zaznamenat do spisu a snažit se ji řešit; pracovnice v sociálních službách jsou povinny informovat klíčovou sociální pracovnici. Pokud se situace nezlepší, informujte písemně nebo na předem dohodnuté schůzce vedoucí sociálních služeb, která vaši stížnost projedná do 5 dnů (u služby Krizová pomoc) nebo do 15 dnů (u služby Azylové domy). O výsledku prošetření budete ústně (v případě zájmu i písemně) vyrozuměn/a. O vyrozumění bude do vašeho spisu vyhotoven zápis, který má důvěrnou povahu. Pokud ani v tomto případě nebudete spokojen/a, písemně oslovte ředitelku La Strada, která se k vaší stížnosti vyjádří do 15 dnů. Poté budete písemně vyrozuměn/a o výsledku prošetření stížnosti.
b) anonymně do určených schránek, které jsou umístěny v azylovém bytě s noční službou a v prostorách poradny La Strada, případně poštou na adresu P. O. Boxu. Schránky 1krát do měsíce vybírá vedoucí azylového bytu, která se stížností bude zabývat. Vyrozumění o výsledku stížnosti je pak vyvěšeno na nástěnce v poradně.
c) v zastoupení člověka, kterého si sám/sama vyberete.
Pro podání ústní stížnosti můžete využít služeb tlumočnice naší organizace. Písemnou stížnost můžete napsat v jazyce, který používáte pro kontakt se svou sociální pracovnicí. V případě, že jste nespokojen/a s externími nebo doporučenými službami, informujte svou sociální pracovnici. Pokud máte jakékoli doporučení ke zkvalitnění našich služeb, můžete podat také podnět. Ten můžete sdělit nebo adresovat vaší sociální pracovnici, případně vedoucí sociálních služeb, které se budou vaším podnětem zabývat. Nemusejí se k němu ale vyjadřovat a sdělovat vám, jak s ním bylo naloženo.